Bumbalee betaald uiteindelijk geld terug
Een aantal weken terug heb ik verschillende malen over het oplichtende Bumbalee geschreven. Bumbalee, een Premium SMS dienst die zomaar verandert in een onzinnig sms abonnement dat zodra je abonnee bent klauwen met geld kost. Zodra iemand namelijk op kinderlijk eenvoudige en misleidende wijze een sms met slechts “ok” beantwoordt zit men zonder het te weten vast aan een duur Premium SMS abonnement. Oplichting met een hoofdletter O noem ik dat. De gebruiker denkt mee te doen aan een prijsvraag en blijkt vervolgens een sms abonnement voor stompzinnige content geactiveerd te hebben waar je pas achter komt op moment dat je de telefoonrekening ziet.
Ik heb grote moeite met de handelswijze van dit soort frauderende bedrijven zoals Bumbalee die moedwillig de gebruiker opzettelijk belazeren. Daarom ben ik de strijd aangegaan met Bumbalee toen ik schribarende rekeningen kreeg van mijn mobiele provider doordat mijn dochter een Premium SMS dienst geactiveerd had. Zonder dat zij enig benul had activeerde zij met een simpel “ok” als reply per sms een duur SMS abonnement waarvoor ze van mij geen toestemming had. Doordat Bumbalee vervolgens zorgde voor stijging van mijn telefoonrekening met honderden euro’s besloot ik mijn situatie ook op mijn website te plaatsen. Met een succesvolle hoge ranking in Google op de eerste pagina als gevolg. Betere anti-reclame kan ik Bumbalee niet geven. Als ik hiermee ook maar één ander persoon help te informeren is mijn missie geslaagd.
Mijn belangrijkste persoonlijk doel is bereikt: Bumbalee heeft mijn geld volledig terugbetaald. Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk betaalde men het ontvangen Premium SMS bedrag aan mij terug.
In tegenstelling tot wat velen beweerden, namelijk “dat ze nooit zouden terug betalen” en “dat het onmogelijk was een premium sms dienst ongedaan te maken omdat het om een abonnement ging” bewijs ik het tegendeel. Het loont wel degelijk om de moeite te nemen de strijd aan te gaan. Daar was ik ook steeds van overtuigd en ik heb gelukkig gelijk gekregen. Je mag nu eenmaal geen abonnementsdiensten aan kinderen verkopen. Je mag ook geen misleidende verkooppraktijken hanteren, dat valt onder oplichting. Of mijn kind nu een abonnement had waarbij ik abonnementshouder was, dat maakt niet uit. De leverancier van de abonnementsdienst moet verifiëren of iemand oud genoeg is voor het abonnement.
Laat je dus niets wijs maken en zeker niet oplichten door Bumbalee. Dat heb ik ook niet gedaan en ik heb er mijn centen mee terug. Tegelijk heeft het me ook opgeleverd dat ik mijn (inmiddels) vorige mobiele telefoon provider eens goed onder de loep ging nemen en ben ik per april overgestapt.
En jawel ook mijn zoon van 11 is slachtoffer geworden van deze “organisatie”. Gelukkig heeft hij een prepaid abonnement, waardoor de schade €20,- meevalt. Maar dankzij dit blog heb ik wel even een pittige mail gestuurd naar deze dames en heren, waarbij ik het onterecht afgeschreven bedrag terug eis. Ben benieuwd hoe lang mijn adem zal moeten zijn……
Vervelend. Tegelijk fijn te horen dat mijn blog iets geholpen heeft en je de tijd genomen hebt bezwaar te maken. Kinderen onder de 18 moeten toestemming verlenen van de ouders alvorens een abonnementsdienst aangegaan kan worden. Feitelijk sta je dan ook in je recht om teruggave te eisen. Ik vind het misbruik van vertrouwen van het kind.
Mijn zoontje heeft ook per ongeluk deze “dienst” geactiveerd en ik wist nergens van! Wat schrok ik toen ik mijn telefoon rekening kreeg! Dankzij uw blog weet ik nu dat het zin heeft om hier niet mee akkoord te gaan en mijn geld terug te eisen. Ik heb reactie gekregen dat ik mijn geld terug krijg! Ik ben heel benieuwd hoe lang dat gaat duren maar ik ben ook opgelucht dat ze beloven om terug te betalen!
Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat mijn artikelen helpen. Het maakt me erg vrolijk dat ik iets kan bijdragen. Mooi dat ze de toezegging gedaan hebben want ik kan me je schrik nog goed voorstellen. Uit mijn eigen ervaring is dat ze voor de terugbetaling een tijdstip van enkele weken vooruit gaven, kennelijk konden ze één keer per maand internet bankieren, ze kwamen die datum wel netjes na. Misschien draagt dat bij aan je vertrouwen. Succes.
Ook hier hetzelfde verhaal, voor bijna 100 euro aan kosten. Bumbalee was aan de telefoon niet coulant maar ik ga ook een mail sturen. Zou een van jullie willen aangeven welke stappen jullie precies ondernomen hebben? Een bezwaar via de email met terugeising van het geld?
Hoi Janine, ik heb ze een e-mail gestuurd waarin ik heb uitgelegd dat mijn minderjarige zoontje het per ongeluk heeft gedaan en ook vermeld dat ik gerechtelijke stappen ga ondernemen als ik mijn geld niet terugkrijg. Ze hebben beloofd het geld terug te storten, dat duurt wel heel lang, ik heb het nog niet gekregen. Succes ermee!
Dank je wel! Ik heb inmiddels naar goed voorbeeld van Andre een mail verzonden (gisteren). Gelijk een bewijs van minderjarigheid meegestuurd. Ik ben benieuwd! Het lijkt erop dat ze op het laatste moment vlak voor de daadwerkelijke gerechtelijke stappen overstag gaan om te voorkomen dat ze echt voor de rechter komen. Ik heb dus goede hoop….
Heb je in je eis tot terugbetaling duidelijke termijn(en) gesteld? Termijn voor reactie/bevestiging, termijn voor uiterlijke terugbetaling? Ik zou aanbevelen om termijnen te noemen en zodra die precies verstreken zijn contact op te nemen per e-mail en telefoon. Probeer om een datum los te krijgen waarop ze uiterlijk betalen. Bij mij gaven ze na aandringen een datum door. De datum bevredigde mij niet, duude me te lang, maar ok die heb ik afgewacht en het geld kwam netjes. Je moet ervan uitgaan dat je in principe geen afspraken met ze kan maken tenzij je zelf heel duidelijk en concreet maakt hoe en wat.
Vandaag heb ik mijn geld teruggestort gekregen. Het duurde inderdaad 21 werkdagen. Gelukkig is het voor mij nu afgehandeld. Ik blijf het wel oplichterij vinden en ik hoop dat alle gedupeerden net als ons in actie komen en hun geld terugeisen. Dankzij deze website ben ik erachter gekomen dat het zin heeft om een e-mail te sturen naar Bumbalee. Nog bedankt!
Dat is (h)eerlijk nieuws :-). Ze vinden het gewoon erg leuk, grappig of prettig om een lange termijn aan te houden voor terugbetalen. Erg dom, mensen die toch al zwaar geïrriteerd zijn nog gefrustreerder maken. Zegt veel over de houding van Bumbalee, ze denken niet erg na. Leuk dat je laat weten dat ook jij je recht en je gelijk hebt gehaald en terugbetaling hebt afgedwongen, blij dat ik heb kunnen helpen.
Belangrijk is duidelijk te maken waar je het niet mee eens bent en wat ze naar jouw mening fout hebben gedaan. Stel duidelijk wat je eist en verwacht met duidelijke eisen/sommatie(s) en met redelijke termijnen. Redelijke termijnen betekent dat er de ruimte moet zijn om te kunnen reageren. Motiveer je redenen waarom je vindt dat het “content abonnement” niet gerechtvaardigt is. Hoe meer je kunt aantonen dat je je nergens van bewust bent, het ongewild is en/of zelfs in strijd met de wet des te hoger de kans op resultaat. Duidelijk maken dat je bereidt bent meer stappen en maatregelen te nemen helpt natuurlijk ook, bijv. rechtsbijstand. Veel mensen voelen zich belazerd, waarschijnlijk doordat…. ze belazerd worden. Succes met je geld terug eisen, mocht je hulp nodig hebben hoor ik het graag.
hier een vreemde uitkomst… Bumbalee biedt een vergoeding aan maar niet het volledige bedrag. Iemand hier ervaring mee? Zal ik dit aanbod accepteren of doorgaan met het volledige bedrag te eisen?
Hangt denk ik een beetje af van de motivatie, daar ben ik nieuwsgierig naar. Wat voor merkwaardige reden geven ze om slechts een deel terug te betalen? Anderzijds hangt het af hoe ver je wilt gaan en hoe lang je er mee bezig wilt zijn. Er is voldoende aanleiding om volledige terugbetaling te eisen, anderen gingen je met succes voor. Steeds terugkerend is dat het wel lang duurt.
Ze geven geen motivatie. De brief is letterlijk hetzelfde alleen staat er in plaats van ” volledige vergoeding” “een vergoeding van 66 euro”. Het totaalbedrag is 23,80 van nov en 60 van dec dus 66 euro is echt een vreemd bedrag. Misschien omdat ik de mevrouw aan de telefoon heb uitgescholden :)?
Ik heb nu geantwoord dat ik blij ben met het besluit alleen dat het bedrag niet juist is, dat het gaat om 83,80 en niet 66 euro. Laten we zien wat er gebeurt.
Dan lijkt mij dat ze zich herstellen. Schelden kun je beter uitstellen tot je je doel bereikt hebt, hoe moeilijk dat ook is op sommige momenten. Komt vast goed.
Hoera!
Bumbalee gaf eerst aan dat zij 44 smsjes van E1,50 hadden gefactureerd en dus ook terug zouden betalen. Na het aanleveren van de factuur waarop meer SMS-jes met ook andere bedragen hebben ze zojuist gemeld dat ze over 21 dagen het volledige bedrag terugstorten. Weer een succes dus in onze strijd tegen deze ellendelingen. Dank voor de goede hulp!
🙂 Mooi, goed nieuws. Vooral ook weer die 21 dagen, die doen het hem. Ingewikkelde vorm van internet bankieren.