Afmelden voor de nieuwsbrief van de Consumentenbond gemakkelijk? Not!
Het minste dat je toch zou verwachten van een hard blaffende waakhond als de Consumentenbond is dat zij het ontvangers van haar nieuwsbrief gemakkelijk maakt om af te melden. Het lijkt een beetje op preken voor de eigen parochie wat de Consumentenbond doet. Ondernemers en/of verzenders van nieuwsbrieven op de vingers tikken als er geen duidelijke afmeldmogelijkheid is en het zelf fout doen. Hoe toegankelijk ben je dan, het riekt een beetje naar spam.
Verborgen afmeldlink
Toegegeven, er is een afmeldlink in de e-mail welke ik van de Consumentenbond heb ontvangen. Geen punt zou je denken, ware het niet dat de afmeldlink verstopt zit. En dat hoort niet, zeker niet als je als consumentenorganisatie en belangenbehartiger e-mail marketeers daarover op de vingers tikt. De afmeldlink verschijnt pas nadat ik heb geklikt op “afbeeldingen weergeven” in het e-mail programma dat ik gebruik, voordien onzichtbaar. Het was dat ik me wilde afmelden en daarvoor op afbeeldingen weergeven drukte anders had ik de afmeldlink nooit waargenomen. Ik vind dit niet juist, dit kan heel eenvoudig voorkomen worden door een simpele textuele afmeldlink op te nemen in de footer van de nieuwsbrief. De footer is ook de meest logische plaats om een extra afmeldlink te plaatsen aangezien hij daar in de meeste gevallen staat.
Dat is nog niet het eind van mijn verbazing: e-mail adres invoeren
Mijn verbazing is pas compleet als ik klik op de afmeldlink en ontdek dat ik mijn e-mail adres nota bene moet invoeren om mijzelf uit te schrijven. Bij de Consumentenbond nota bene, hoe grof kun je zijn! Propageren dat je als e-mail marketeer geen drempels of onnodige barrieres mag opwerpen voor afmelden en het zelf wel doen. Onfatsoenlijk, riekt naar spam. Het vragen aan de gebruiker om het e-mail adres in te vullen is niet netjes aangezien het een ongewenste barriere is, men predikt zelf dat dit niet mag. Het is niet alleen een barriere, een slim e-mail marketing programma heeft het ook helemaal niet nodig, die kan dat middels linkverificatie afhandelen. Als je zou vragen weet je zeker dat je wilt afmelden met dit e-mail adres, dan vind ik het wat anders.
Waarom dit een onnodige barriere is? Vaak zijn e-mailadressen niet zichtbaar in een nieuwsbrief doordat de verzenders ervoor kiezen het e-mail adres waarnaar verzonden wordt niet te tonen. Als je dan in een Postvak post van meerdere e-mail adressen ontvangt, dan wordt het dus raden om welk e-mail adres het gaat. Onnodig ingewikkeld. Gelukkig is het e-mail adres in dit geval wel benoemd in de mail dus het uitschrijven is verder niet nodeloos ingewikkeld en alsnog snel afgehandeld.
Waarom zou ik het afmelden eenvoudig maken en openlijk meerere afmeldlinks tonen als e-mail marketeer?
Je gelooft toch in de boodschapt die je stuurt? Je weet toch dat de informatie die je via je nieuwsbrief verstuurt waardevol is? Je weet dat jij jouw lezers betrokken weet te houden doordat ze interesse hebben in jouw nieuws, informatie en jouw organisatie. Je hebt geen enkele reden om aan jezelf te twijfelen en laat dat je lezers graag zien. Jij laat je lezers zien dat je het niet moeilijk maakt om af te melden maar juist gemakkelijk. Is een lezer daardoor geneigd eerder uit te schrijven? Nee natuurlijk niet, een lezer is dan juist geneigd langer lid te blijven van je mailing lijst. Vanwege de simpele wetenschap dat uitschrijven op elk moment gemakkelijk en laagdrempelig is. Dus wees niet bang en laat zien dat je zelfverzekerd en vol zelfvertrouwen bent, weg met je twijfels.
Geef een Reactie