Hallo Hello Fresh, waarom komt u bij mij aan de deur met een colporteur? Wat wilt u bereiken, u verkoop toch uw troosteloze voedselpakketten via internet? En zo mogen we overal lezen, dat is toch zo’n groot succes? Of valt het misschien allemaal wel heel erg mee met het “grote succes” van Hello Fresh nu er zelfs aan deur tot deur verkoop wordt gedaan? Is de nood zo hoog in het streven naar omzet, marktaandeel en nieuwe klanten dat Hello Fresh mij ’s avonds om 20:00 uur lastig valt met een huis aan huis verkoopster vraag ik mij af…
Het is dinsdagavond 29 december rond een uur of acht ’s avonds als tijdens het verhaaltje lezen voor mijn dochter de bel gaat. Mijn dochter is mij voor en opent de deur waar ik verrast wordt door de huis aan huis verkoopster van Hello Fresh. Zij stelt zich voor en begint meteen haar verhaal. Heel slim betrekt ze met haar tablet waarop ze al die geweldige aanbiedingen van Hello Fresh heeft staan mijn dochter in haar verhaal. Dus ik denk, laat maar praten, mijn dochter vindt het vast leuk. Als het hele ingestudeerde verhaal eindelijk is afgelopen dien ik natuurlijk direct enkele Hello Fresh pakketten te bestellen. Want: geweldige aanbieding natuurlijk! “Zie je mijn enthousiasme?”, vraag ik de Hello Fresh miep. “Nee, niet echt, dat kan nog stukken beter”, zegt ze. Ze vraagt mij of ik niet van colporteurs houdt. Nou, inderdaad, dat klopt! Niet van energiebedrijven, niet van loterijen, niet van goede doelen en zeker niet van Hello Fresh. Maar dat ligt niet aan jou.“Heeft u mij mijn hele verhaal voor niets laten vertellen”, zegt de Hello Fresh medewerkster mij. helemaal voor niets...
“Heeft u mij mijn hele verhaal voor niets laten vertellen”, zegt de Hello Fresh medewerkster mij. helemaal voor niets...
“Nee natuurlijk niet, ik heb jou je hele verhaal aan mij laten vertellen zodat je er iets van leert. Ik hoop dat je hebt geleerd je boodschap nog enthousiaster en overtuigender over te brengen. Kijk, hiernaast zijn nog allemaal andere huizen, daarin wonen ook mensen. Doordat je bij nog eens extra goed hebt kunnen oefenen heb je bij mijn buren misschien meer kans op succes om hen te overtuigen.”, zeg ik haar en wens haar daarbij veel succes.
Ik leg haar uit dat het niet aan haar ligt, zij heeft met enthousiasme haar ingeprogrammeerde boodschap overgebracht. Het ligt aan Hello Fresh waarin ik geen enkele interesse heb om dat af te nemen! Wat moet ik er mee, ik ga zelf wel naar de winkel en haal mijn eten zelf wel zodat ik ook zelf wel bedenk wat er op het menu staat. Het ligt aan colporteurs, huis aan huis verkoop in het algemeen. Ik koop niet aan de deur, nu niet en nooit niet! Een goed aanbod zoek ik zelf wel daar heb ik niet iemand aan de deur voor nodig die mij vertelt dat bedrijf X zo’n geweldige actie heeft, move it. Ik kan jouw aanbod dan niet controleren en moet maar op je blauwe, groen of grijze ogen af gaan. Natuurlijk heb je een geweldig aanbod maar niet voor mij, voor jouw werkgever! Waar ik bij colporteurs in zijn algemeenheid van gruwel is de gefrustreerde dwang die de colporteur altijd maar heeft om direct middels overvaltechniek na een vraag waarop maar één antwoordt mogelijk is een ingestudeerd marketing braaksel over mij uit te storten. Afhankelijk van de bui die ik heb laat ik zo iemand de hele riedel afsteken of onderbreek het aan het begin als ik geen zin in een onzindiscussie heb. Ze zullen ongetwijfeld ook vaak succes hebben met deze tactiek anders zou die vast niet zo breed door alle colporteurs worden ingezet. Of hebben ze meer een bord voor hun kop en gewoon een gebrek aan voelsprieten om af te tasten wie wel of geen zin in hun onzin heeft. Hmmm een dilemma.Moraal van dit verhaal? Ik begrijp niet dat een e-commerce/postorder bedrijf als Hello Fresh zich verlaagt tot het inzetten van colporteurs. Hoezo colporteurs Hello Fresh?
Moraal van dit verhaal? Ik begrijp niet dat een e-commerce/postorder bedrijf als Hello Fresh zich verlaagt tot het inzetten van colporteurs. Hoezo colporteurs Hello Fresh?
Geef een Reactie