Actueel
Nu Gelezen
Pas op voor Bumbalee.com, pas op voor Premium SMS!
0

Pas op voor Bumbalee.com, pas op voor Premium SMS!

door André Kager21 februari 2014

Onderstaand plaats ik integraal de reactie die ik kreeg van “Bumbalee.com”. Een premium sms dienst welke mijn dochter geactiveerd had. Mijn dochter van 10 jaar oud had echter geen flauw idee dat ze met het ene woord “ok” per sms een abonnementsdienst activeerde. Zij had een bericht gekregen in haar SMS met het verzoek of ze leuke dingen wilde winnen of spelletjes wilde spelen, hoefde ze alleen maar “ok” te s”ms’en. Dat deed ze en dat hebben we geweten. Vanaf dat moment dacht Bumbalee helemaal los te kunnen gaan. Wekelijks stuurden ze voor tientallen euro’s aan stompzinnige, waardeloze sms berichten en content.

Mijn dochter is minderjarig en mag dus helemaal geen abonnementsdienst aan verkocht worden of afnemen. Dat heeft onze wetgever geregeld. Bij dit soort diensten heeft een bedrijf goedkeuring van de ouders nodig, die goedkeuring was er niet en komt er niet. Waarom heeft de wetgever dit zo geregeld? Simpel, kinderen van die leeftijd kunnen niet alle gevolgen van hun daden inzien, dus moeten zij en hun ouders beschermd worden. Daarom heeft de aanbieder een informatieplicht. Maar, als je Bumbalee heet hoef je je daar niet aan te houden. Of toch wel? Nou, ik ben van plan te zorgen van wel. Hieronder de reactie die ik op mijn sommatie voor creditering en stopzetting terug kreeg. Ik zal hierna meer posten.

WEES GEWAARSCHUWD VOOR DIT SOORT PREMIUM SMS DIENSTEN. EEN KIND BLIJFT EEN KIND TOT HET VOLWASSEN IS.
Een kind mag jarenlang fouten maken zodat je ze later niet opnieuw hoeft te maken. Leren heet dat.

Het bericht van Bumbalee.com:

Van: Bumbalee Customer Care [mailto:nl@bumbalee.com]
Verzonden: donderdag 20 februari 2014 13:02
Aan: André Kager
Onderwerp: +316xxxxx775 (LTK1221207229157X)

 

Referentienummer: LTK1221207229157X: Wij verzoeken u om dit referentienummer te vermelden in iedere verdere correspondentie.

Geachte mevrouw/heer,

Wij danken u voor uw email.

We willen u hierbij informeren dat uw abonnement op onze service is stopgezet op: 20-02-2014.

Volgens onze gegevens werd het desbetreffende mobiele telefoonnummer gebruikt om het abonnement op onze service te activeren op 17-01-2013.

Wij zullen hieronder nader uitleggen hoe uw mobiele telefoonnummer werd ingeschreven bij onze abonnementsdienst, en de stappen die gevolgd moeten worden om de activering succesvol te bevestigen.

De individuele stappen om een van onze diensten te activeren zijn als volgt:

1. Ingave van het mobiele telefoonnummer op een van onze websites of pop ups

2. Ontvangst van een uitnodigings-SMS, die het gevolg is van het invoeren van het mobiele telefoonnummer online en die instructies bevat om het bericht te beantwoorden met “OK” om de service te activeren en informatie over het type van de service, wekelijkse kosten, en de URL van de Bumbalee-website:

Antwoord nu OK naar 5588 voor je app&gameabonnement! 4 items/wk 12Euro/wk. Aanmeldkosten: 3Euro www.bumbalee.com Stoppen? sms STOP naar 5588. SMS OK naar 5588!

3. Antwoord via SMS, met het woord “OK”, vanaf het eerder ingevoerde mobiele telefoonnummer naar onze verkorte code.

Hierna werd per sms de bevestiging gestuurd naar de mobiele teleoon dat de abonnementsdienst van start is gegaan:

Welkom! Binnen enkele ogenblikken ontvang je de content. info? www.smsgc.nl of 0800-2659198

De eerste twee stappen hebben op zich geen gevolgen; de abonnementsdienst is op dat moment niet geactiveerd en er kunnen dan ook geen kosten worden berekend. Op de website zelf, wordt informatie over de desbetreffende service ter beschikking gesteld van elke bezoeker: kosten na activatie, aard van de service, service provider, contact informatie, enz.

De activering van onze abonnementsdienst kan alleen worden bevestigd door te antwoorden op de uitnodigings-SMS met het woord “OK”, zoals beschreven in punt 3.

Op onze website staat ook vermeld dat onze diensten alleen toegankelijk zijn voor personen van 18 jaar en ouder; of dit in acht wordt genomen door de gebruiker is buiten onze controle. Elke ouder draagt de verantwoordelijkheid voor de manier waarop hun kind gebruik maakt van de mobiele telefoon, en dit geldt ook voor situaties waarin het kind het mobiele telefoon gebruikt kan hebben om premium-diensten te activeren zonder hun medeweten.

Gezien het bovenstaande, zijn wij niet verplicht om u te vergoeden voor de gemaakte abonnementskosten. Toch zouden we uw verzoek tot vergoeding graag opnieuw evalueren. Om dit te kunnen doen, willen wij u vragen om ons een kopie van een officieel document te sturen waarop de naam van het kind en de geboortedatum duidelijk erop staan vermeld (een paspoort of een geboorteakte).

Wij vragen u om deze informatie te verstrekken zodat we kunnen verifiëren dat het kind dat zich ingeschreven heeft bij onze abonnementsdienst inderdaad een minderjarige is.

Houd er rekening mee dat een verzoek tot vergoeding niet in behandeling kan genomen worden totdat dit document is verstrekt.

Mocht u toch nog vragen hebben, neem dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Bumbalee Customer Care

tel 08002659198
nl@bumbalee.com

Wat is uw reactie?
mmm Liefde
0%
Interessant
0%
Meh...
0%
Wat?
0%
Haat het
0%
Triest
0%
Geluk
0%
Proost!
0%
Blij
0%
Cool!
0%
Agressie
50%
Lachen
0%
Koffietijd
0%
Gaap
0%
Halo
0%
Woehoe
50%
Over De Auteur
André Kager
E-Commerce, Online en Internet specialist sinds begin 2003. Ruim 10 jaar ervaring als dienstverlener aan Bedrijven en Consumenten van klein MKB tot Multinationals. Passie voor Wordpress, SEO, Hosting, Online en Internet, E-Commerce en E-mail Marketing. Diensten gemakkelijker maken is king.
Reacties

Geef een Reactie

11 + tien =